Nationale roepingenweek

Nationale Roepingenweek in 2020 | vijf getuigenissen ‘Radio Maria’

Van 1 t/m 7 november 2020 was er extra aandacht en gebed voor de Nationale roepingenweek. Radio Maria Nederland nam hiervoor dagelijks bij alle rozenkransgebeden, elk rozenhoedje de gebedsintentie mee voor religieuze roepingen. Daarnaast kon u mooie verhalen horen op de radio van religieuzen die hun roeping duidelijk hebben ervaren. Deze verhalen kunt u ook hieronder teruglezen op de website.

Nu begrijp ik waarom ik bij de radio kwam. Ik moest dichter bij de Maagd Maria komen. De tijd van zeven jaar dat ik bij Radio Maria werkte hebben mij geestelijk verrijkt en hebben mij geholpen vorderingen te maken op mijn gang naar het diaconaat samen met de Heer en de Maagd Maria.

Mijn ouders zijn Katholiek. Wij waren een praktiserende familie. Maar op de leeftijd van 18 jaar gaf ik mijn geloof op en verwijderde ik mij, ongelukkigerwijs, van de Heer. Na mijn militaire loopbaan in 1972 ben ik getrouwd. Ik ging werken bij een bank en bleef daar zeven jaar. Gedurende die zeven jaar heb ik een hoop ellende gehad, want dat werk was niet wat ik eigenlijk wilde. Er waren op alle niveaus problemen en de werknemers gingen niet goed met elkaar om. Ik kon het op den duur niet meer volhouden. Ik schreeuwde het uit naar de Heer. En Hij luisterde naar mij.

Nu weet ik, dat Hij wel aanwezig in mijn hart was, maar dat ik mij niet van Hem bewust was. Ik nam ontslag en ging werken bij een andere bank. Vanaf dat moment begon er iets te gebeuren. Ik zag de Heer, vol barmhartigheid en liefde. Ik wenste Hem absoluut te volgen. Dus zocht ik naar Hem, begon de Bijbel enthousiast te lezen, en vond op deze weg ook een vriend. Hij was Jehova’s getuige. Maar spoedig bemerkte ik dat dit niet mijn plaats was, want bij hen heerste een zeer verbreid gevoel van schuld maar geen gevoel van liefde. Wij spraken niet over Jezus. Daar lag dus niet de oplossing van mijn probleem. Ik ging weg.

Ik bleef echter wel zoeken naar de Heer, niet alleen in woord maar ook in werk. Aangezien ik op een kantoor werkte, kwamen veel oudere mensen aan de balie en ontstonden er nieuwe relaties. Daarnaast wijdde ik mij ook aan humanitair werk. Ik gaf ondersteuningscursussen aan een vereniging voor kinderen met schoolproblemen. Dit alles betekende, dat langzaamaan mijn leven zich verankerde in de Heer. Toch had ik nog een zeker leed, omdat ik onder grote werkdruk stond. Hoe meer stabiliteit ik zocht, des te meer leed kreeg ik te verduren. Hoe meer ik mij zorgen maakte, des te meer hing ik aan de Heer.

Eens, toen ik van werk naar huis ging, was ik werkelijk uitgeput. Ik deed de radio aan en luisterde naar Radio Maria. Juist werden de Vespers gebeden. Dat raakte mijn hart heel erg diep. Ik barstte in tranen uit, hetgeen mijzelf shockeerde. Toen aan de luisteraars werd gevraagd om de heilige Mis bij te wonen, zei ik tot mijzelf: “waarom niet?” Dus ging ik naar het klooster van Cimiez, waar een Mis werd gevierd voor luisteraars van Radio Maria en die mij zeer diep raakte. Ik had een ontmoeting met de staf van Radio Maria. En langzaam maar zeker werd ik bij de radio betrokken. Elke maandagmorgen voelde ik in mijn hart de diepe vreugde om de Heer te verkondigen, te bidden, en luisteraars per telefoon te ontmoeten.

Ik wil Radio Maria bedanken, die mij op mijn levensweg waarlijk een keerpunt heeft gegeven.